Van Newport naar Troutdale

21 juni 2018 - Troutdale, Oregon, Verenigde Staten

Vandaag beginnen we rustig. Ontbijten op de kamer een beetje nieuws kijken. Dat gaat natuurlijk alleen over mister president en zijn op z’n zachtst gezegd schandalige actie. Vervolgens doen we nog een stukje kust en gaan dan weer landinwaarts naar Troutdale om vervolgens 2 dagen de Columbia River Gorge National Scenic Area te volgen. We rijden dan ook weer 2 dagen door Washington en daarna gaan we 3 dagen naar Portland. Vanmiddag vervolg van dit verhaal. De eerste stop van vanmorgen was bij Yaguina Historic Light House, Devils Punch, vervolgens naar Cape Foulwater en even door het kleine havenstadje Depoe Bay gelopen. De Pacific Ocean blijft intrigeren, zo’n eindeloze plas water met z’n zeehonden, heel veel watervogels(zeekoeten en papegaaiduikers)op broedplaatsen, adelaars en walvissen. We krijgen ze allemaal te zien. De walvissen zie je door het spuiten van ze. Ik heb hier geleerd dat ze binnen 45 seconden 3 keer spuiten en dan weer ondergaan.je ziet dan die grote rug een bolling maken voor ze onder water verdwijnen. Ik heb nu 1 keer ook die grote staartvin waargenomen. Gelukkig heb ik een verrekijker.Het zien van al die dieren in hun natuurlijke omgeving geeft mij een soort van emotioneel gevoel. Zo mooi is het. Als laatste stond  Neskowin op de planning. Heerlijk waden door een kreek uit de bergen om vervolgens op het strand aan te komen waar aan de rand van de kustlijn ( bij laagwater) allemaal afgeplatte boomstammetjes uit het zand en het water rijzen. Een heel vreemd gezicht. Het wordt ook het kerkhof genoemd. Die stammetjes zitten allemaal vol met leven: mosseltjes en andere schelpdieren. Al banjerend door de oceaan kom je bij grotten en watertjes die min of meer fungeren als kraamkamer voor de zeeannemonen en schelpdiertjes. Het was weer een prachtige plek met voor ons de oceaan en achter ons bergen en bossen. Ben benieuwd wat we morgen weer te zien krijgen.

1. JoGo:
    22 juni 2018
    Indrukwekkend weer. Wij vertrekken zo, hoop op goede ontvangst zodat we jullie kunnen blijven volgen.👍👍😊
  2. Hendrina van Hemert:
    22 juni 2018
    Marja wat fijn dat je er zo van geniet en het met ons wil delen.
    Weer met mooie foto's.
    groeten