Eerste dag echt op stap.

14 juni 2018 - Moscow, Verenigde Staten

Het blijft een rare gedachte dat ik mijn verhaal zit te schrijven aan het eind van de middag,terwijl het bij jullie midden in de nacht is. We waren vanochtend al vroeg op pad, want slapen ging niet zo lekker. Nog even in het ritme komen. Overigens gisterenavond heerlijk bij de Thai gegeten G&J. Het was vlak bij en makkelijk te vinden gelukkig.. zonder bruggen. Dat was even een tussendoortje. Nu het echte verhaal. Zoals gezegd dus al vroeg in de auto. Lekker weer, niet te warm. Van Ellensburg naar Moscow is een prachtige route met een aantal Stateparken om te bezoeken. Het gebied heet Palouse en ligt deels in Washington,Oregon en Idaho(hier overnachten we nu). Het is een inmens glooiend landbouwgebied met de meest prachtige kleuren en deinend graan. Die waves is een apart gezicht. In “Trumpland” doen ze trouwens ondanks dat ze zich terug getrokken hebben uit het klimaatakkoord veel aan groene energie d.mv. veel windmolens. Helemaal niet zo storend in deze omgeving. De landbouwgrond bestaat uit een dikke laag löss bovenop miljoenen jaren oude basalt rotsen die op hun beurt weer zijn ontstaan uit vulkaanuitbarstingen. Door de tektonische krachten ontstonden er diepe scheuren en kraters die tijdens overstromingen groter en wijder werden. Als direct gevolg hiervan ontstond Palouse Falls. Een heel krachtige waterval en een diep meer. Kennelijk wordt daar ook in gezwommen, maar dat is een aardige klauterpartij waar wij ons maar niet aan gewaagd hebben. Mooi stuk natuurgeweld en niet zo bekend bij toeristen. Nog een stuk verder langs deze route verrijst  Steptoe Butte. Opgebouwd uit zeer oud gesteente. Nog ouder dan de  basaltlagen. Deze heuvel heeft de status van US National Natural Landmark. Je kunt helemaal naar boven rijden voor het prachtige uitzicht over de Palouse Hills. Je begrijpt het al:: een plek om mooie plaatjes te schieten, maar dan wel met een lens en die heb ik nou net niet op de iPad. Klaas heeft er naar hartelust gefotografeerd.

1. JoGo:
    14 juni 2018
    Ha ha,nu wel hè! 😜 goed begin jongens. Tot morgen.
  2. Hendrina van Hemert:
    14 juni 2018
    Prachtig om zo te kunnen beginnen, ik geniet van de foto's en het verslag.