Farmington

18 september 2015 - Farmington, New Mexico, Verenigde Staten

Na een aardig stuk kachelen ( via een schitterende route en onderweg wat bezienswaardigheden)op ons nieuwe adres in Farmington aangekomen. De parken die we vandaag bezocht hebben waren beide bereikbaar over lange onverharde hobbelige wegen. Zeer enerverende tochten, maar we werden wel beloond. Eerst naar  Choco culture National Park. Hier zijn opgravingen  ( midden 1900)uit de jaren 800 van een Indianen nederzetting. Is eens wat anders dan alle Romeinse opgravingen. In dit gebied, de Four Corners Area ( de huidige staten Arizona,Utah, Colorado, New Mexico raken hier elkaar) woonden de Ancestral Pueblo People in Chaco Canyon was het politieke en culturele hart. De Chacoan People waren architecten en wegenbouwers. Ze bouwden de zgn. Great Houses. Dit zijn meestal 4 verdiepingen hoge gebouwen met zo'n 700 kamers en in het midden meestal een kiva voor de rituelen. De stenen werden met cement van water en modder aan elkaar gemetseld en daarna afgestreken. De daken rustten op een constructies van hout. Bij de bouw was goed gekeken naar de stand van de zon, zichtlijnen naar andere Great Houses en watervoorzieningen. Er was een heel wegennet die in verbinding stonden met de andere pueblo's om zo beter handel te kunnen drijven. Ze hebben er ook veel voorwerpen als potten, schalen en kannen gevonden. Er zijn ook nog aardig wat petroglyfs te zien. Het was een zeer verrassende ervaring.

AH-Shi-Sle-Pah Wilderness.

Een brede wash met groepen Hoodoos. Bizar gezicht van die grote bergen gedroogde blubber met Hoodoos er op en tussen. Je moet zelf je weg naar beneden zoeken om er tussendoor te lopen en goed onthouden waar je weer naar boven moet, anders verdwaal je er. Dat is niet zo'n leuk idee, want het is er totaal uitgestorven. Een apart gedeelte kun je niet in, daar doen ze allerlei studies en onderzoeken naar de vele fossielen die er gevonden zijn. Fossielen van schildpadden, krokodilachtigen, planten, dinosaurussen en zelfs een skelet van een Dinosaurus. Kortom dit was een spannende wandeling.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. JoGo:
    19 september 2015
    Deze reis vind ik steeds fascinerender worden. Zeker omdat er niet allemaal toeristen voor je voeten lopen. Prachtig jongens.
  2. Lia gorissen:
    19 september 2015
    Ik vind dit wel een waaauw factor hebben ! Schitterend die hoodoos ,en die petrogliefen interessant. Hebben ook nog de whitesands foto's bekeken. Daar had je wel duidelijk een zonnebril nodig?! Nou wij hier niet!! Groetjes maar weer.
  3. Cisca van der Laan:
    19 september 2015
    Mooie foto's! Genieten maar!