Phoenix.

29 september 2015 - Phoenix, Arizona, Verenigde Staten

We kunnen pas om 4 uur in ons laatste hotel, bij de luchthaven. Daarom vrij laat vertrokken om op onze rit hier naartoe nog wat op ons gemakje te bekijken. Het wordt weer een stukje cultuur van de Indianen, dat is in deze omgeving veel te vinden. Het waren tenslotte de oorspronkelijke bewoners van Amerika totdat de Europeanen kwamen ( in eerste instantie de Spanjaarden, Fransen en Engelsen). Ze hadden nog veel kunnen leren op het gebied van architectuur, irrigatie en logistiek. Dit terzijde. Eerst naar de pithouse. Een huis gebouwd in een gat in de grond met een dak van houten balken en stro(geen foto helaas). Daarna naar de Montezuma Well. Een oase in de woestijn ontstaan door regen en smeltende sneeuw. Als het te vol werd was er een natuurlijke overloop het land in(het water stroomt en wordt ook nog steeds aangevuld). Daardoor werd er veel landbouw gepleegd door de verschillende tribales. Vanuit de 2 uitlopen van de Well hebben ze kanalen gegraven voor irrigatie. In de rotsen om de Well werden huizen gebouwd. Een paar overblijfselen zijn te zien op de foto's. Een stukje verderop is de Montezuma Castle te vinden. Een enorme rotspartij met daarin pueblo's. Al die omringende, verschillende pueblo's hadden allemaal profijt van het water uit de Well. Het blijft voor mij fascinerend.

In het hotel aangekomen in de heerlijke koele kamer de huishoudelijke zaken als koffers alvast inpakken en boardingpassen uitprinten geregeld. Zo klaar voor vertrek naar huis. Ook weer lekker na 3 weken.

1. JoGo:
    30 september 2015
    Dit wordt de laatste, zal het missen jullie verslagen.
    Tot ziens in Nederland.
  2. Yvonne & Ger:
    30 september 2015
    Allemaal interessante verhalen geweest en fascinerende foto's.
    Een hele goede terugreis !
    Wij gaan zondag.
    Tot ziens in Dordt.