Farmington

19 september 2015 - Farmington, New Mexico, Verenigde Staten

We zitten in een best hotel in een lekkere kamer grenzend aan een patio met een buitenzitje. Het is hier nog steeds warm, maar de nachten zijn een stuk koeler. De mensen hier klagen over de hitte, schijnt niet normaal te zijn in deze tijd van het jaar. Deze dag zijn we rustig begonnen met een bezoek aan Bisti Badlands Wilderness. De naam is afkomstig uit de Navajotaal nl.Bis-ga-hie hetgeen slecht land betekent. Miljoenen jaren geleden was dit een moerassig kustgebied  met donkere regenwouden. Er groeiden  palmen er leefden krokodillen en zelfs de Tyranosaurus  Rex kwam hier voor.Door klimaatverandering  veranderde het moeras in rivieren die grote vlaktes onder water zetten.  Toen ook het water verdween bleven er dikke lagen zandsteen, modder,leisteen en kolen over.Na de laatste ijstijd begon de erosie van het landschap hetgeen voor de rotsvorming en in verschillende kleuren zorgde. Het is bijna niet in te denken dat dit woestijngebied vroeger moerasland was met veel planten en dieren.

Later op de middag naar De-Na-zin Wilderness ook weer over zo' n dirtroad, dat is hier overal bij de niet toeristische parken. De Navajo' s hebben hier ook vaak hun boerenbedrijfjes en willen de wegen graag zo houden. In de Na-Zin Wilderness loop je door een grote Wash alsof je oor een duinlandschap loopt. Hier s veel vegetatie en leven veel dieren. Af en toe zie je een verdwaalde Hoodoo en versteende boomstammen. Overal in deze streek kom je dit soort landschappen tegen. Ik heb dus ook maar een paar foto's. Tot morgen maar weer allemaal en een fijne zondag.

1. JoGo:
    20 september 2015
    Dit is duidelijk een veel minder toeristische trip.
    Hier vandaag gelukkig weer wat zon, daar hebben jullie geen gebrek aan.
    Als het regent zijn die wegen toch een modderpoel denk ik zo?
    Gr.