Chinle

22 september 2015

Op weg naar Chinle in Arizona kregen we fikse regenbuien. In de beboste bergen van Arizona reden we zelfs in de wolken. De temperatuur was gezakt van 30 naar 15 Gr. We zaten dan ook wel heel hoog. Mooi om te zien dat je vanuit de woestijnen in New Mexico de rode beboste rotsen van Arizona inreed, totaal ander gebied. Canyon de Chelly had weer een grote wauw-factor. Enorme groene Canyons, rode en zwarte rotsformaties en heel veel Indianengeschiedenis. Dit hele gebied is nl. Indianenreservaat van de Navajo en dat was het in de jaren 900 tot 1810 ook al.Er zijn veel ruïnes van pueblo's ,gebouwd op een richel van een overhangende rots, te zien.. Ware bouwkunst. Door de petroglyfs die er gevonden zijn is er veel te herleiden over hun leefgewoonten. Er zijn zelfs nog mummies gevonden. Het was geen wonder dat de Indianen daar woonden. De Canyon was vruchtbaar en bood bescherming. Ondanks dat hebben de Spanjaarden er ware slachtingen aangericht. Op de rotswanden zijn daar tekeningen van gevonden.We zijn ook nog in een canyon afgedaald om zo'n ruïne te bewonderen. De Navajo van nu die daar leven, sommige zelfs nog in een Hogan ( rond soort tenthuisje) bewerken nu ook nog veel land en hebben vee en paarden. Inmiddels was het weer opgeklaard, anders hadden we de Canyon niet ingekund. Veel te glad en blubberig. De Indianencultuur spreekt mij erg aan. Nooit geweten dat ze zo goed waren in het bouwen van huizen. Er was dan ook een verschil tussen de altijd rondtrekkende Indianen en de Pueblo People.  De Navajo clan in dit gebied lijkt het wat beter te hebben dan in New Mexico. Daar zijn de (ik noem het maar hutjes) waar ze wonen zo armzalig en overal troep omheen. Normale sanitaire voorzieningen ontbreken meestal en er staan dixies op het terrein. Ook is er een aardig gok en drankprobleem. Dat laatste ondervonden we toen we een fles wijn kochten. We moesten ons beide legitimeren. OK, dat allemaal terzijde. Terug naar Canyon de Chelly. We hebben de noord en de zuid rim gedaan. Spiderrock was ook nog zo'n uitschieter. Een zandstenen monoliet, die in tweeën is gespleten. Kortom het was weer een bijzondere dag en het weer is ook weer goed.

1. JoGo:
    23 september 2015
    Spiderrock, waar komt die naam vandaan? Je snapt, spider intrigeert me natuurlijk.
    Tot morgen!
  2. Marit:
    23 september 2015
    Wauw, mooi hoor. Alex heeft hele verhalen over Amerika. Heel spannend waar opa en oma zijn. Van Tessa mogen jullie wel weer thuiskomen. Zij mist jullie heel erg...
    Nog even genieten!
    x
  3. Lia gorissen:
    23 september 2015
    Prachtig weer, en weer prachtig! Wij doen hier alles tussen de buien door! Wat blijf dat toch fascinerend die rotsformaties !
    Groetjes Will en Lia